Friday 19 May 2017

Limau ais yang sedap

Limau ais buat sendiri
Hampa tentu biasa minum limau ais kan. Perasan tak, ada restoran yang sedap limau aisnya dan ada jugak yang tak sedap. Sebenarnya yang memberi rasa sedap tu adalah bergantung kepada bahan yang digunakan untuk buat limau ais. Dulu aku pun tak tau. Lepas sorang kawan bagi tau barulah aku faham kenapa ada restoran yang limau ais mereka kurang umphhh. Limau ais yang aku ceritakan ini merujuk kepada yang menggunakan limau kasturi sahaja. Limau lain aku tak tau sebab aku tak pernah cuba...hehe.

Okay, la ni aku nak bagi tau hampa rahsia nak buat limau ais yang sedap. Hampa buatlah limau ais macam biasa cuma tambahkan garam. Garam kasar atau garam halus yang mana satu pun boleh tapi garam kasar lambat la sikit nak larut. Jenuh pulak kena kacau bagi larut. Itu sahaja rahsianya. Senang banget. Hampa try buat dulu baru hampa boleh rasa perbezaannya. Kuantiti garam tu hampa agak-agaklah. Tambah sikit-sikit pun tak pa, bagi ngam dengan kehendak hampalah. Biasanya kalau aku buat limau ais, aku akan gunakan 2-3 biji limau kasturi untuk satu gelas ukuran yang macam kat restoran biasa guna tu. Kalau buh sebiji sahaja, rasa limaunya tak kuat. Gula hampa agak-agak sendirilah. Biasanya gula kena lebih sebab limau tu masam akan hilangkan rasa manis gula. Oleh sebab banyak penggunaan gula, tak bolehlah minum selalu takut nanti kena kencing manis pula. Sekali sekala okaylah.

Dekat-dekat nak Ramadhan dah ni sebab tu la aku duk teringat minuman sejuk....hehe. Minggu depan hari Sabtu In Sha Allah mula berpuasalah kita. Di kesempatan ini aku nak mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak dan selamat beramal kepada pembaca dan pengunjung blog ini. Mudah-mudahan amal kita diterima Allah swt. Juga, ampun dan maaf dipinta sekiranya ada tulisan-tulisan merapu dan merepek dalam entri-entri yang ada di blog ini.

No comments:

Post a Comment