Thursday 30 March 2017

Teknik aku sendiri (untuk peminat FX) - Part 1

Zaman ekonomi nak menguncup rasanya dah dekat-dekat nak sampai. Tanda benda sebegini nak berlaku dah banyak yang ada. Inflasi naik. Kadar pengangguran naik. Hutang naik. Kuasa beli menurun. Yang kaya bertambah kaya dan yang miskin makin miskin. Itu antara tanda-tandanya. Walau apa pun pihak yang berwajib cakap, hakikatnya ekonomi memang tak bagus sekarang ni. Tambah lagi dengan rasuah yang berleluasa macam cendawan tumbuh lepas hujan, mana mungkin keadaan akan menjadi lebih baik dari apa yang ada sekarang. Eloklah kepada sesiapa yang ada duit tu, simpan dan berjimat cermatlah. Beli benda yang perlu sahaja. Yang kurang perlu tangguhkan dulu pembeliannya. Masa ekonomi meleset, cash jadi king. Aset-aset seperti rumah dan tanah akan jadi teramat murah. Masa itulah cash betul-betul jadi king.

Haii....apa la aku meraban panjang. Padahal aku nak cerita teknik forex yang simple yang barangkali berguna kepada sesapa yang selalu nak dapatkan pip hijau tapi rezeki dapat pip merah. Teknik ini aku olah sendiri. Sesuai pakai untuk time frame satu jam, jangan guna untuk time frame selain dari satu jam. Teknik ini memang aku pakai bila nak open position. Tapi.....teknik aku bukan satu ini sahaja. Ada teknik lain lagi. Teknik lain untuk time frame yang berlainan. Sebab tu aku cakap, untuk teknik ini jangan gunakan pada time frame selain dari satu jam. Teknik lain untuk time frame lain nantilah bila senang aku cerita. Hari ni aku nak bagi teknik yang satu ini cukuplah.

Ada dua indicator yang paling penting perlu ada dalam teknik ini. Pertama, weekly pivot dan kedua Stochastic Oscillator. Setting Stochastic adalah seperti berikut;

Setting Stochastic Oscillator.
Setelah dimasukkan indicator, chart akan kelihatan seperti berikut;

Garisan pink weekly pivot dan Stochastic color gray.
Hampa nampak ada garisan melintang putus-putus satu color hijau dan satu color merah. Itu ialah open order sell at 1.2443 dan letak siap-siap target profit pada 1.2423 iaitu profit 20 pips. Kalau price turun 20 pip untunglah aku 20 pip. Kita tengok nanti ada untung atau ada rugi. Ini bukan akaun demo ya, ini akaun real. Aku suka letak target profit ni bukan apa. In case ada customer call aku nak pakai teksi, aku tinggalkan sajalah open order tu macam tu saja. Yang bestnya, bila aku balik setelah selesai hantar customer biasanya target profit aku dah sampai. Syok la jugak pasal sini masyuk sana pun masyuk......hehe.

Berbalik kepada cara guna indikator yang kat atas tadi tu. Mula-mula kena tahu dulu apa itu weekly pivot dan Stochastic Oscillator. Weekly pivot ialah titik tengah atau median price untuk seminggu. Stochastic Oscillator pula ialah "The stochastic oscillator is a momentum indicator comparing the closing price of a security to the range of its prices over a certain period of time. The sensitivity of the oscillator to market movements is reducible by adjusting that time period or by taking a moving average of the result.'' Hampa translate sendirilah naa.....aku malas nak translate....hehe. Tapi kalau hampa tak paham jugak, PM aku, nanti aku jawab In Sha Allah.

Apa yang penting ialah kita kena tahu perangai Stochastic ni. Pergerakannya ada maksud tertentu. Sebab tu kalau hampa tengok Stochastic tu ada level 20, 50 dan 80. Kalau hampa paham Stochastic ni betul-betul memang senanglah hampa nak cari pip hijau. Dalam teknik aku ni, ciri yang kena paham ialah price hanya akan betul-betul naik apabila Stochastic naik melepasi garisan 80 dan price hanya akan betul-betul turun bila Stochastic turun melepasi garisan 20. Maksudnya price hanya betul-betul bergerak naik jika bacaan Stochastic berada dalam lingkungan 80 hingga 100. Kawasan 80 hingga 100 ini dinamakan kawsan over bought. Walaupun nama dia over bought tak bermakna terlebih beli. Definisi aku yang sesuai untuk istilah over bought ini ialah "terlebih permintaan atau over demand". Terlebih permintaan atau over demand kalau dalam ekonomi akan menyebabkan harga meningkat. Jadi bila Stochastic naik melepasi garisan 80 bermakna price akan mula meningkat naik. 

Sama juga bila Stochastic turun melepasi garisan 20, dari sinilah price benar-benar mula bergerak turun. Kawasan antara 20 hingga 0 dinamakan sebagai over sold. Sekali lagi jangan confuse dengan istilah over sold. Bukan terlebih jual. Pada aku over sold bermaksud permintaan kurang atau less demand. Nak jual sesuatu tapi tak ada buyer jadilah price makin lama makin menurun. Lebih kurang macam tu lah yang aku faham. Senang saja walaupun nampak berbelit-belit. 

Baik, aku dah bagi tau hampa keadaan Stochastic yang macam mana yang menunjukkan price akan benar-benar bergerak naik atau turun. Tadi aku dah habaq mai pasal weekly pivot. Kan maksud pivot itu ialah titik tengah atau median. Jadi, untuk price mula bergerak naik atau turun ianya mestilah bermula dari titik tengah. Dari sini kita boleh tahu sekiranya Stochastic menunjukkan nilai 10, price WAJIB berada di bawah weekly pivot. Kalaulah Stochastic menunjukkan nilai 10 tetapi price berada di atas weekly period maksud yang nyata tanpa perlu disuluh lagi ialah price tidak sepatutnya berada di situ. Lambat laun price akan turun dan berada di bawah weekly period. Kita dah tau price akan turun, tunggu apa lagi sell/short lah masa price berada di atas weekly period. Tok sah buh target profit banyak-banyak. Aku biasa buh 10 ke 20 pip je. Cukuplah banyak tu. Kalau letak target profit sampai 50 pip takut tak boleh sampai. Kena pulak Stochastic reverse naik balik, naya dari untung jadi rugi.

Begitu juga jika Stochastic menunjukkan nilai contohnya 90, price sepatutnya berada di atas weekly period. Sekiranya price berada di bawah weekly period maka itu adalah peluang buy/long. Sama juga macam kes kat sell tadi, target profit jangan banyak. Cukup 10 ke 20 pip sahaja. Kalau nak target profit banyak kena guna time frame yang lebih panjang. Contohnya empat jam atau satu hari tapi tekniknya lain la pulak. Macam aku kata tadi, lain time frame lain tekniknya.

Sekarang mari kita lihat apa hasilnya order sell/short yang aku buat tadi. Order tadi ialah sell GBPUSD at 1.2443 dan target profit aku setkan 20 pip iaitu pada harga 1.2423. Waktu order tersebut ialah jam 07:50 mengikut masa Broker. Waktu atau masa Broker ini hampa boleh tengok pada sebelah kanan atas chart yang ada tulis "bar left" kemudian di bawahnya "Broker", "Sydney", "Tokyo", "China'' dan seterusnya. Berikut adalah chart yang sama cuma waktunya ialah 10:26 (waktu Broker);


Price sekarang 1.2420. Target profit aku 1.2423. Dah sampai pun. Masyukkkk 20 pip. Senang kan.....
Nampak tak target profit aku dah kena. Bukan susah pun nak untung forex ni cuma janganlah tamak. Kalau modal 100 jangan la harap seminggu nak untung 100. Kalau modal 100 dan untung seminggu 100 bermakna untung anda dalam sebulan dalam bentuk percentage ialah 100%. Jika setahun akan jadi 1200%. Pelaburan apa yang boleh untung sebegini banyak? Tak masuk akal kan....jadi kena la realistik. Kalau pelaburan 100, cukup setahun untung 50 maknanya 50% itu pun dah kira sangat bagus. Adakah pelaburan lain macam unit trust, fixed deposit, simpanan wajib persaraan, saham bank rakyat dan sebagainya memberikan pulangan sebanyak itu? Jawapannya tak ada. Sebab itulah aku kata kalau modal 100, dalam setahun untung 50 pun dah memadai. Tapi nak habaq mai la kan, hampa boleh expect monthly profit dalam 20-30%. Kalau ambil 20% sebulan. Setahun dah 240%.......haha itu kalau hampa paham dan mahir menafsir indikator. Kalau hampa tak paham, jangan kata untung.......akhirnya rugi yang dapat. Biasanya yang rugi amatlah ramai. Yang ini cerita benar. Jadi awas ya, yang nampak cantik dan hebat tak semestinya selamat.

Dan yang ini ialah current order aku. Tengah duk tunggu target profit tapi kali ini aku tak letak banyak. Dalam 13 pip macam tu je;
Buy AUDUSD at 0.7655. Target profit at 0.7668. Current price 0.7663. Current profit 8 pip. Tunggu lagi 5 pip.
Nampak tak peluang BUY bila Stochastic nilainya 86 yang mana price sepatutnya berada di atas weekly pivot tetapi masa tu price berada di bawah weekly pivot. Sebenarnya ada indikator lain sepatutnya ada dalam chart ini tetapi untuk memudahkan kefahaman korang, indikator lain semuanya aku buang tinggal dua sahaja. Kalau buh semua nanti hampa pening. Nanti kalau ada masa aku sambung dan tambah lagi indikator yang patut ada dalam chart ini. Indikator lain tu ialah untuk signal open order selain dari guna Stochastic yang kat atas tu. Maknanya nak open position jangan bergantung kepada satu sumber sahaja, kalau ada banyak sumber lagi banyak peluang yang kita boleh nampak. Indikator yang lain-lain tu kalau ada masa aku sambung pada part seterusnya.

3 comments:

  1. salam tuan..sy berminat dengan teknik tuan..boleh tuan ajar sy dgn lebih teperinci?tq��

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam,
    akan ada sambungan dlm sedikit masa lagi. InshaAllah

    ReplyDelete
  3. insyaallah..aamiin..terima kasih tuan

    ReplyDelete