Wednesday 24 February 2016

Aku Mengidam Daging Masak Halia

Dua tiga hari lepas teringin nak makan daging. Laju aku memikir daging nak masak apa? Resipi yang paling senang. Malas nak lama-lama kat dapur. Finally aku rasa elok masak daging goreng halia. Senang dan cepat. So aku pi pasaraya beli daging setengah kilo. Saleri sikit dan kacang panjang sikit. Ingat nak masukkan juga carrot tapi bila fikir balik nanti masakan aku lebih sayur dari dagingnya. So tak payah la beli carrot. Cukuplah dengan apa yang aku dah beli.

Balik rumah aku teruskan operasi. Kali ini kerja aku senang sebab daging dah dihiris nipis siap-siap kat pasaraya. Aku selalu pi pasaraya tu. Ramai pekerjanya yang aku kenal. Dia oranglah yang offer potong daging itu. Aku minta dia orang potong nipis. Guna mesin pemotong sat je. Tapi kali ni dia orang potong tebal sikit. Kira okaylah, tebal pun sikit je. Setelah daging dibasuh aku gaulkan dengan kunyit, garam, serbuk cukup rasa dan sedikit gula. Gula tu sikitttttt je.....hehe, cuma nak balancekan rasa. Setengah orang perap dulu daging tu lepas basuh dan gaul dengan bahan-bahannya supaya rasanya meresap ke dalam daging. Tapi sebab aku ni malas sikit tak adalah perap-perap dah. Terus masak je. Semasa gaulkan kunyit, garam, serbuk cukup rasa dan gula ini kena hati-hati sikit. Kena rasa dulu biar taste dia mencukupi sebab nanti masa masak dah tak perlu masukkan bahan-bahan tu lagi. Kalau aku, cara paling senang ialah setelah gaulkan semua bahan-bahan tu bersama daging, letakkan jari kat lidah. Ni kira aku gaul dengan tangan la. Kalau dengan sudu, hampa letak la sudu kat lidah. Dari situ boleh rasa cukup masin atau tidak. Elok kalau garam masukkan sikit-sikit supaya tak terlebih masin. Pandai-pandailah adjust tambah mana yang kurang. Panjang kelentong kali ni, jom la tengok resepi lengkap masakan aku yang tak sedap tara mana pun. Mula-mula tengok gambar dulu la.....hehe

Daging goreng halia.

Resepi Daging Goreng Halia
Bahan
1/2 kg daging hiris nipis
3 tangkai kacang panjang potong pendek
sedikit batang saleri potong ikut suka
1 biji bawang holland (aku guna bawang besar biasa) belah ikut suka (sebiji aku belah 8)
10 tangkai cili api nak ketuk boleh tak nak ketuk pun boleh
1 inci halia hiris nipis
4 ulas bawang putih diketuk
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil kicap manis
Sedikit serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
Sedikit serbuk cukup rasa maggi
Serbuk kunyit secukup rasa
Gula secukup rasa
3-4 sudu besar minyak masak

Cara
Gaul daging dengan kunyit, garam, serbuk cukup rasa dan gula. Dalam kuali buh air sikit kemudian masukkan daging. Masak sampai daging empuk. Kalau air kering sebelum daging empuk, tambah lagi air.

Setelah daging empuk masak lagi sehingga air hampir kering kemudian tambahkan minyak masak dalam 3-4 sudu makan. Goreng sekejap.

Kemudian masukkan bawang holland, bawang putih, kacang panjang, cili api dan batang saleri. Gaul rata.

Last masukkan serbuk lada hitam, kicap manis dan sos tiram. Gaul lagi bagi sebati. Bila bawang holland dan kacang panjang dah agak sedikit layu matikan api. Siap untuk dihidang.

*p/s - sayur tu ikut suka nak buh apa. Kacang panjang, saleri, carrot, brokoli atau kubis bunga mana-mana yang disukailah.

No comments:

Post a Comment