Monday 9 November 2015

Resepi orang bujang - Tumis Labu Air.

Hari ini aku jadi orang bujang. Kelmarin, isteri dan anak-anak pergi ke Ipoh. Aku tak ikut sekali sebab ada urusan di sini. Hari ini aku cuti. Malas la pulak nak memandu sorang-sorang ke Ipoh. Duk rumah ajelah rehat-rehat. Teringin pulak nak makan sayur labu air tumis. Apa punya mengidam la. Orang kalau mengidam carilah yang lain macam sikit. Ini mengidam nak makan labu air je....haha. Kalau aku masak labu air tumis apa pulak lauk aku. Fikir-fikir punya fikir baik aku goreng ikan talapia lepas tu potong bawang dan cili api bancuh dengan kicap buat cicah ikan goreng. Best jugak ni. Masak pun mudah je. Apa lagi, ke pasarlah kita.

Jenuh cari kat pasar hari ini, boleh pulak tak ada ikan Talapia merah. Yang ada  Talapia hitam je. Belasah jelah. Ikan pun kecil-kecil. Ingat nak cari seekor yang besar. Dah tak ada, Talapia hitam yang kecil pun bolehlah. Lepas tu beli Labu Air sebiji dan udang sikit. Masa nak balik terjumpa pulak kawan. Lepak dulu la kat kedai kopi. Habis terbantut program aku nampaknya. Sembang-sembang tak sedar dah pukul 11.30 pagi. Meeting tamat dan kita orang pun bersurai. Bersemangat aku nak balik. Nak goreng ikan dan masak tumis labu air. Kalau orang bujang nak masak kat rumah dan pening fikir nak masak apa cuba la resepi yang simple ini. Senang aje nak buat. Cepat. Bahan-bahannya pun murah. Mai tengok dulu hasil kerja aku kat dapur hari ini, lepas tu resepinya sekali. Ikan goreng sama sambal kicap tak payah resepilah. Buat malu je kalau aku buh kat sini........hehe.

Labu Air tumis

Talapia goreng

Cili Api dan bawang berkicap untuk cicah ikan goreng

Resepi Labu Air tumis

Bahan-bahan
1/2 atau 1 biji Labu Air
Udang sikit (10 ekor oklah, nak lebih pun boleh), buang kulit dan bersihkan.
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
Halia sikit*
Belacan sikit (sikit je, jgn banyak sgt)*
1 biji cili merah*
2 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk cukup rasa
1 sudu besar sos tiram
minyak untuk menumis.

Cara
1. Labu buang kulitnya dan potong kecil-kecil. Tumbuk kasar bahan yang bertanda *.
2. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk sampai naik bau kemudian masukkan Labu Air dan sos tiram. . Tambah air sikit. Gaulkan biar rata. Tutup kuali sekejap dalam 4-5 minit bagi labu empuk.
3. Bila labu dah agak empuk masukkan pula udang. Gaul rata.
4. Bila udang dah kemerah-merahan masukkan garam, gula dan serbuk cukup rasa. Adjust la ikut nak rasa yang macam mana. Aku suka bagi manis sikit baru sedap di makan. Kalau engkau orang suka boleh la buh gula bagi manis sikit senang korang kena penyakit.....haha
5. Dah dapat rasa yang dikehendaki matikan le api. Boleh terus dihidang. Hidang panas-panas lagi best. Kuahnya boleh dihirup macam sup. Itu la yang aku suka :)

1 comment:

  1. thx admin for sharing. tried your recepi. yup jdi. not bad a, utk org tk brp reti masak mcm i. sedap je jd. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.


    >>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

    ReplyDelete