Wednesday 4 February 2015

Fotografi "Light Painting"

Light Painting atau melukis foto dengan cahaya. Tekniknya mudah dan semua orang boleh buat jika ada peralatan yang lengkap. Peralatan yang wajib ada ialah kamera DSLR, tripod, lampu suluh atau sumber cahaya lain yang boleh digunakan untuk melukis cahaya. Ada tiga peralatan asas tersebut sudah mencukupi untuk menghasilkan light painting. Selebihnya bergantung kepada idea kreatif kita sendiri.

Ini ialah foto light painting aku yang pertama. Guna lilin sebagai sumber untuk melukis cahaya.
























Light painting aku yang kedua. Guna mainan kanak-kanak yang ada lampu LED.
























Light painting seterusnya semakin baik. Belajar dari pengalaman.
























Yang ni aku snap kat tepi rumah lebih kurang pukul 9 malam.
Seperti bubu ikan yang bercahaya.
Bubu ikan warna biru. Ikan pun takut nak datang.
Jalan ke kiri dan kanan sambil pusingkan tangan yang memegang lampu.
Yang ini ditujukan khas untuk mereka yang sedang dilamun cinta.
























Semua gambar di atas aku buat sendirian. Lokasinya sama ada di dalam bilik yang gelap atau pun di luar rumah pada waktu malam kerana light painting photography memerlukan keadaan yang gelap. Untuk dapatkan gambar-gambar di atas tadi tu aku gunakan mode manual. Shutter speed dalam lingkungan 10 hingga 30 saat. Jika perlukan masa lebih panjang boleh gunakan BULB. ISO aku set pada 200. Aperture pulak antara f8 ke f22. Focal lenght pula mengikut kesesuaian. Ini bermakna keseluruhan gambar tersebut adalah under expose. Dalam teknik light painting, exposure memang sengaja disetkan under expose supaya objek-objek lain selain sumber cahaya tidak kelihatan.

Secara ringkas, aku ikut aturan berikut untuk misi light painting;
1. Buat dalam bilik yang gelap atau diluar rumah pada waktu malam. Kalau di luar rumah pastikan kawasan tersebut gelap dan tiada gangguan cahaya seperti cahaya dari lampu kereta dan sebagainya.
2. Pasang kamera pada tripod dan pastikan sudut yang sesuai untuk dapatkan komposisi gambar yang sesuai. Setkan fokus, boleh guna manual atau auto. Aku guna manual sebab pada waktu malam auto susah nak dapatkan focus point.
3. Gunakan mode manual. Set exposure yang dikehendaki iaitu shutter speed antara 10 ke 30 saat, ISO 200 dan aperture antara f8 ke f22.
4. Setkan timer pada kamera. Aku set 10 saat. Kalau ada remote control lebih bagus.
5. Padamkan lampu bilik dan mula ambil gambar.
6. Snap gambar berulangkali untuk dapatkan exposure dan komposisi gambar yang sesuai.


Light painting yang cantik dan kreatif. Gambar bukan milik aku. Gambar ini aku ambil dari sini http://hackdaddy.deviantart.com/art/Light-Painting-77821335
Mudah sahaja nak buat light painting ni. Jika kita ada peralatan yang mencukupi tambah saja dengan kreativiti maka dapatlah hasil light painting yang cantik. Kalau anda google carian light painting anda akan jumpa banyak gambar yang kreatif dan cantik yang boleh dijadikan rujukan untuk anda buat light painting sendiri.

No comments:

Post a Comment