Thursday 29 January 2015

Resepi Baby Kailan ikan masin restoran tomyam.

Aku paling suka sayur kailan ikan masin. Kalau baby kailan lagi best. Rasanya rangup barangkali sebab baby lagikan itulah lembut dan rangup je. Kailan yang dah matang pulak aku suka batangnya. Belah batangnya, bila makan nanti rasanya pun rangup jugak. Banyak kali juga aku cuba masak resepi kailan atau baby kailan ikan masin sampailah akhirnya setelah aku adjust sukatan bahan-bahannya barulah aku dapat yang rasanya sama macam yang kat restoran tomyam. Bila dah dapat resepi yang tepat, terasa nak makan kailan ikan masin, aku buat sendiri. Puas makan. Satu mangkuk aku hadap sorang-sorang pun boleh habis...haha. Resepi ni aku letakkan di sini supaya aku tak lupa kuantiti bahan yang aku gunakan. Aku ni makin lama makin pelupa. Makin tualah katakan. Kalau ada sesiapa nak mencuba, silakanlah.

Resepi Baby Kailan Ikan Masin
























Bahan
Sebungkus baby kailan @ lebih kurang 400gram
Sepotong ikan tenggiri masin dihiris halus (buang tulang)
2 ulas bawang putih diketuk
4 tangkai cili api diketuk
1/2 biji bawang holland potong kasar
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil cukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara
1. Panaskan minyak masak kemudian goreng ikan masin. Tekan-tekan sikit dengan sudip bagi isi ikan hancur. Guna api sederhana je.
2. Masukkan bawang putih dan bawang holland. Bila bawang dah agak layu sedikit terus masukkan sos tiram dan sos ikan. Gaul rata.
3. Kalau ada bahagian batang kailan masukkan dulu. Bila batang agak sedikit lembut masukkan pula bahagian daunnya dan cili api. Gaul rata dan tambahkan air sedikit sahaja. Sayur kailan kalau banyak air tak sedap.
4. Masukkan gula dan cukup rasa. Gaul sebati. Kuatkan api. Tutup kuali sekejap, bila sayur dah nampak sedikit layu, matikan api. Sedia untuk dihidang.
5. Masak sayur kailan tak boleh lama sangat nanti terlebih layu jadi tak sedap. Hilang rangupnya. Garam tak payah tambah. Ikan masin, sos tiram dan cukup rasa dah memberikan rasa masin yang mencukupi.

No comments:

Post a Comment