Monday 6 January 2014

Keropok Lekor mana paling best? Bukit Tok Beng 2209 atau Kelulut 008.

Hujung minggu lepas aku pergi jalan-jalan bujang ke Terengganu. Pergi dengan kawan. Anak-anak dengan orang rumah tak ikut. Tu lah aku kata jalan-jalan orang bujang...haha. Aku sama la macam anda semua. Kalau pergi Terengganu mesti fikir pasal keropok lekor. Kalau tanya google keropok lekor mana yang sedap, hasilnya pasti sama ada Bukit Tok Beng 2209 (BTB2209) atau Kelulut 008. Sebelum dua-dua tu top, keropok lekor kak yah kat Losong tu yang duk ranking paling atas. Tapi sekarang ni ranking paling atas keropok lekor Terengganu memang jatuh kepada BTB2209 dengan Kelulut 008. Cuma antara BTB2209 dengan Kelulut 008 mana lagi best? Kali ini aku nak jadi pengadil kepada dua juara ni. Tapi kena ingat ye, aku cerita ni ikut selera aku dan kawan aku tu lah. Mungkin juga selera aku dan kawan aku tu tak sama dengan selera anda. Apa-apa pun kalau anda ke Terengganu anda cubalah sendiri.

Masa aku pergi ke Terengganu hari tu aku cuba merasai keenakan keropok lekor kat tiga tempat. Niat aku untuk dapat bezakan mana yang lebih sedap untuk aku beli borong bawa balik KL. Mula-mula aku try yang kat Kelulut dulu. Lokasi kedai ni kat pantai Kelulut. Kalau anda dari Dungun ke Kuala Terengganu, sebelum sampai pekan Marang anda akan jumpa kedai ni di sebelah kiri jalan. Kalau anda dari Kuala Terengganu menuju ke arah Dungun, selepas pekan Marang anda akan jumpa kedai ni di sebelah kanan jalan. Tapi sekarang ni ada landmark yang lebih mudah. Di sebelah kiri kedai ni ada stesyen minyak CALTEX. Jadi senanglah nak cari.

Kalau anda dari Kuala Terengganu menuju Dungun, sampai saja Pantai Kelulut anda akan dapat lihat sign board ini di sebelah kanan jalan.
CALTEX terletak bersebelahan dengan Kelulut 008.
Jalan menuju ke arah Dungun. Depan Kelulut 008 ialah Pantai Kelulut.
Yang ini jalan menuju ke arah Marang dan Kuala Terengganu.
Aku dengan kawan aku order keropok lekor untuk makan tak banyak sebab kami nak merasa tiga tempat campur dengan makan benda lain lagi jadi tak boleh lah nak lebih-lebih nanti melendut pulak hehe. Kawan aku ni suka makan keropok rebus. Jadi kami order la keropok goreng dan keropok rebus. Duduk je kat meja disebelah kedai tu nanti ada la pelayan tanya nak makan dan minum apa. Ini untuk makan di situ ye. Kalau anda nak bungkus borong bawa balik silalah beratur kat dalam kedai tu.

Kepok goreng dan kepok rebus.
Kepok goreng ni memang best. Kelulut 008.
Dah habis makan, memang aku dan kawan aku akui keropok lekor Kelulut 008 ni memang sedap tapi tunggu dulu ye sebab ada dua tempat lagi aku nak test. Lepas makan kita orang pun geraklah menuju ke Kuala Terengganu. Kawan aku ni lama dah tak datang Terengganu. Kira dalam puluh tahun jugak la. Jadi aku bawalah dia pergi Pasar Payang dulu. Jalan-jalan sekejap kemudian terus pergi ke Losong. Kat Losong kami singgah pulak kat kedai keropok lekor Kak Yah. Dulu-dulu yang ni top tapi semenjak dua menjak ni jadi kurang power rasa keropoknya. Apa pun kita orang cuba jugaklah. Order benda yang sama dengan masa kat Kelulut tadi. Kat sini aku tak ambil gambar pasal rasa malaslah pulak nak keluarkan kamera dari beg dia sebab tangan dah berminyak makan keropok lekor. Kalau nak dibandingkan dengan Kelulut 008 memang yang kat Kelulut lagi sedaplah. Macam mana pun aku beli jugak sikit keropok rebus untuk bawa balik KL. 

Pintu masuk Pasar Besar Kedai Payang.
Lepas tu jalan ke Pulau Wan Man sekejap. Kat sini kalau sapa tak pernah datang boleh la melawat. Nak masuk tengok replika masjid kena ambil tiket. Tah berapa aku tak tau. Taman Tamadun Islam ni sebenarnya idea Tun Abdullah Badawi. Budak-budak sekolah sesuai la melawat tempat ni. Banyak info berguna untuk dia orang. Kalau anda datang sini elakkan makan kat restoran tepi sungai tu. Mahal nak mampos bai. Ada banyak tempat lagi kat Kuala Terengganu yang anda boleh makan. Tapi kalau anda nak bersantai-santai dihembus angin laut sambil menghayati panorama masjid kristal dan Sungai Terengganu bolehlah anda lepak sambil makan atau minum kat sini.

Masjid Kristal di Taman Tamadun Islam
Dah selesai melepak kat Pulau Wan Man kita orang pun bergeraklah menuju ke tempat seterusnya iaitu Bukit Tok Beng. Nak ke situ kena melalui Jambatan Sultan Mahmud yang merentangi Sungai Terengganu melalui Pulau Duyung. Sebaik-baik saja melintasi jambatan ini anda akan jumpa lampu isyarat untuk membelok ke kanan iaitu jalan menuju ke Bukit Tok Beng. Ada papan tanda arah. Anda ikut saja tanda arah tersebut. Jalan ini juga menuju ke lapangan terbang. Daripada lampu isyarat tersebut hingga jumpa kedai BTB2209 jaraknya lebih kurang 1.5 ke 2km. Kedai BTB2209 terletak disebelah kiri jalan. Jika anda jumpa 1 lagi lampu isyarat di jalan tersebut maknanya anda dah terlepas kedai BTB2209. Kedai ni dekat selekoh sikit tapi bukanlah selekoh yang tajam. Malangnya aku pun tak sempat nak snap gambar jadi tak adalah gambarnya. Keropok lekor Bukit Tok Beng ini sangat popular. Kalau anda datang musim cuti sekolah atau cuti perayaan anda kena ambil nombor dan tunggu giliran macam kat bank. Kalau setakat cuti hujung minggu macam aku pergi minggu lepas tu tak payah la ambil nombor, beratur pun ada la dalam 5-6 orang. Jika pembeli ramai dan kena ambil nombor giliran, satu nombor giliran boleh beli keropok lekor maksimum harga RM100 sahaja. Maknanya kalau nak beli lebih dari RM100 kena ambil 2 nombor giliranlah.

Kali ni kita orang order benda yang sama macam kat Kelulut dan Losong. Pada akulah kan, rasa keropok lekor goreng BTB2209 ni tak adalah power sangat. Saing-saing dengan keropok lekor Kak Yah Losong je. Jadi jika nak dibandingkan keropok lekor GORENG antara Kelulut, Losong dan Bukit Tok Beng aku kata memang confirm KELULUT 008 paling sedap. Tapi anda jangan terus pi borong semua kat Kelulut 008. Yang aku kata sedap tu hanya untuk keropok lekor goreng. Keropok lekor ni ada dua iaitu keropok goreng dan rebus. Yang biasa kita makan kat kedai dia orang tu keropok goreng. Yang selalu orang bungkus banyak-banyak tu keropok rebus. Keropok goreng bentuknya kecil macam besar jari tangan kita. Kalau keropok rebus bentuknya besar dan lebih memanjang. Tadi aku kata keropok lekor goreng Kelulut 008 paling sedap tapi untuk keropok lekor REBUS aku kata BUKIT TOK BENG (BTB2209) yang paling sedap. Jadi kalau anda nak memborong keropok lekor goreng pi lah ke KELULUT 008 dan kalau anda nak memborong keropok lekor rebus pulak pi lah ke Bukit Tok Beng 2209.

Jangan salah paham pulak ye. Keropok lekor rebus tu balik rumah nanti kena goreng jugak. Tapi ada jugak orang suka keropok rebus yang tak bergoreng macam kawan aku ni. Dia makan kat tiga-tiga kedai tu semuanya keropok rebus. Pada akulah kan, antara keropok goreng Kelulut 008 dengan keropok rebus BTB2209 aku pilih keropok goreng KELULUT 008 yang paling sedap. Lain kali kalau aku pi Terengganu aku nak borong keropok goreng Kelulut je. Keropok lekor rebus tak payah la. Jauh berbeza rasanya. Itu lidah aku la, kalau orang lain mungkin lain pulak rasanya.

Satu lagi, kalau anda dari Kuantan atau Cherating tak payah la susah-susah pi cari keropok lekor sampai ke Kuala Terengganu. Ada satu kedai tepi jalan kat sempadan Pahang - Terengganu kat pintu gerbang jual keropok lekor goreng yang sedap jugak. Nama kedai tu keropok lekor cap kapal layar. Kedai ni buat keropok lekor kecil-kecilan aje. Kalau nak beli kecil-kecilan bolehlah. Pintu gerbang dan kedai tu macam kat gambar-gambar di bawah ni.
Pintu gerbang sempadan Pahang - Terengganu di depan kedai ini.
Makcik tauke kedai kepok lekor cap kapal layar
Kedai keropok lekor cap kapal layar.

5 comments:

  1. beli keropok 008 kena gst, pelayan tak peramah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.....kepok lekor pun kena gst juga? Pasca gst ni saya belum pernah kunjungi kedua-dua premis tersebut. Terima kasih atas maklumat terkini.

      Delete
  2. Ambe kepok lekor rasa sedap agi kepok 008 bbanding BTB,cuma kepok 008 ning kadang2 ada tulang ikang cket,kira kena jaga2 takut budok2 makang lekat tulang tu jer ambe nk kabor,ser agi kedai 008 ada jual air tuok buleh r try makang ngan kepok lekor panah2...pergh memang jadi r.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..klu ada dr kl nak ke kelantan..singgah laa try kopok made in raub pahang pulok...w.pun x setanding btb n 008..in sha allah..ada raso

      Delete